Hechos reales
2007

The presentation of reality by the mass media is one of the central axes of this installation. The works in "Real facts" are a paraphrase of press photographies reproducing images obtained from the Internet and the media in which there is a situation of violence; one of the interests of the installation was to show that not only the works are a representation, but to point out that the original press document is also a representation. The models are playing roles in which power is a metaphor of social relationships, the models in the video and in the photographs lack emotions, they are in a state of permanent melancholy, the situation is dramatic but they are posing. Oblivious to their own participation in an act of violence, they are in a trance, alienated from reality, like sculptures aspiring to a lost ideal. Reality has become an aesthetic document:  Photographs, drawings, video, sculpture and performance. Different artistic genres such as "hunting painting", still life, landscape and portraiture

are recreated in this political and esthetic analysis of media documents.

La presentación de la realidad por los medios de comunicación constituye uno de los ejes centrales de esta instalación. Las piezas de hechos reales son una paráfrasis del documento informativo reproduciendo imágenes obtenidas de Internet y de los media en las que se da una situación de violencia; uno de los intereses era evidenciar que no sólo las obras que el artista ha creado son una representación sino que el documento original de prensa también lo es. Los personajes aparecen inmersos en situaciones relacionales en las que se evidencian juegos de poder que son metáfora de las relaciones sociales, los modelos que aparecen en el video y en las fotografías carecen de emociones, están en un estado de permanente melancolía, la situación es dramática pero ellos están posando. Ajenos a su propia participación en un acto de violencia, están en trance, enajenados de la realidad; esculturas aspirando a un ideal perdido. Lo real ha devenido en documento estetizado. En la instalación se establece un diálogo entre las fotografías, los dibujos, el video, la escultura y la performance. Distintos géneros confluyen en la construcción conceptual y plástica de las obras desde “la pintura de caza” a la naturaleza muerta, pasando por el paisajismo y el retrato.